top of page

מסלולי טיול לסתיו - ציפורים ושלכת




קרדיט צילום שמורת החולה ( עגורים) : שירן שלם.

 

אגמון החולה ( קק"ל)

מרכז המבקרים נמצא ממש בכניסה לאגמון החולה ( קק"ל) והוא מעוצב בצורה ייחודית ומסקרנת, גם עיצובו האדריכלי מבחוץ ומרפסת התצפית וגם עיצובו הפנימי מרשימים במיוחד. בחלל הפנימי, ניתן למצוא: מיצג מיני אגמון, חידון דיגיטלי, כדור הארץ עם מסלולי נדידת הציפורים נכון לאותו יום. ניתן להזמין סיורי שקיעה בעגלת מסתור, או כל כלי רכב אחר שתבחרו , החל מאופניים זוגיים, קלאב קאר, אופניים ליחיד, הליכה רגלית ועוד. סיורי שקיעה הם חוויה שמתאימה לכל אחד וממליצה מאוד לחוות אותם, תוכלו ללמוד על בעלי החיים בשמורה, על אורחות החיים של העגורים, על שיקום האגמון והחקלאים באזור וכל זה בעודכם יושבים בנחת בעגלה, או לחילופין מדוושים ושומרים על כושר באותה הזדמנות.

סיורי הזריחה הם הרפתקה יוצאת דופן – ספארי לכל דבר, יש לקחת בחשבון שההשכמה היא מאוד מוקדמת ויש להגיע לתחילת הסיור סביב 05:30 בבוקר, בחורף חשוך וקר ומומלץ מאוד להגיע לבושים היטב ( זה הזמן להוציא את הבגדים החמים של הסקי , החורף של פעם והביקור בחרמון..) ולהיות ערוכים לנסיעה בעגלת מסתור בקור 5-8 מעלות ( מחלקים שמיכות ) ונסיעה שבתחילה היא בחושך ואז לאט לאט עולה השמש והיופי קורה אל מול עיננו. קשה לצלם, פשוט תהנו מהחוויה המיוחדת מאוד.

המלצת לינה : מלון גליליון



קרדיט צילום: שירן שלם.


 

אגמון עמק חפר ( קק"ל) "האח הצעיר והקטן" יותר של שמורת החולה. אגמון מטופח, עם שבילי הליכה ונקודות לתצפית ציפורים ובעלי חיים, נקודות התצפית מוצלות עם חרכי התבוננות. הכניסה חינם. ניתן להגיע עם עגלות תינוק ועם כלבים. ממליצה להביא משקפת ומגדיר ציפורים אם יש. חשוב לציין שהמסלול חשוף ברובו, קחו בחשבון בימי הקיץ החמים. מקום קסום.

האגמון נפתח בשנת 2017, ליד נחל אלכסנדר ובסמיכות לקיבוץ עין החורש. ההגעה לאגמון הינה בדרך עפר עבירה לכל רכב, נוחה למדיי, רק סעו בזהירות. הכניסה לאגמון נמצאת ליד שדות קיבוצי האיזור, חשוב לא להיכנס לשטחים חקלאיים ולשמור על הסביבה.

אגמון עמק חפר, מציע כמו אגמון החולה, בריכות דגים וצמחייה עשירה, מקבצים גדולים של ציפורים ועופות מים, בעלי חיים, שבילי הליכה מסודרים, גשרוני עץ וביתני עץ לתצפית על הבריכות ובעלי החיים. מומלץ מאוד, להביא משקפת לצפייה בציפורים ואם יש לכם מגדיר אז בכלל נפלא, למרות שבכל ביתן עץ, תוכלו למצוא מקרא של עיקר הציפורים והעופות הנצפים בבריכות.

אחד היתרונות של אגמון עמק חפר, הוא בנגישות שלו למרכז, סמוך לכביש 4 וצומת כפר הרואה, כך שאין צורך לצאת ב 06:00 בבוקר צפונה להחולה ולחזור אחה"צ, האגמון קרוב למרכז ונוח להגעה מכל כיוון. יתרון נוסף הוא, הכניסה בחינם לשמורה , אשר נכון לעכשיו ניתן לטייל בה רגלית, כולל עם עגלות תינוק וכלבים. באופן יחסי, האגמון לא מאוד עמוס ואפשר לטייל בנחת בין שביליו ולהנות משלווה בטבע יפהפה ממש במרכז הארץ.

אפשר לקרוא כך גם בפוסט שלי "טיולים חצי שעה מהבית".




 

מצפור ויקר

מצפור ויקר נבנה על ידי קק"ל בעמק חפר. הכניסה למצפור היא בחינם וכמובן הכי שווה להגיע בעונת הסתיו ובימים חורפיים, בהם ניתן לצפות בשפע ציפורים. המצפור נבנה כמרפסת גדולה מקורה מעל מאגר משמר השרון, האוסף את מי השטפונות מנחל אלכסנדר. כל מרחב המצפור מטופח בשטח ירוק ופורח, ניתן לשבת על המדשאה לפיקניק קטן, או בסמיכות למצפור בינות לעצים הוקם מתחם פיקניק. חשוב להדגיש שיש לשמור על הנקיון ועל השקט, בכדי לצפות בציפורים ללא הפרעה. אסור להיכנס לשדות החקלאיים הסמוכים, בטח לא לאסוף מן היבולים. ממליצה להביא משקפת טובה לצפייה בציפורים, מצלמה עם זום ומגדיר ציפורים אם יש לכם. תוכלו להבחין בתאריכים שונים ( בעיקר בסתיו ובחורף) בשקנאים, ענפות, שחפים ועוד. אפשר לקרוא גם באתר קק"ל




 

שמורת טבע וגן לאומי תל דור – בריכות דגים, ציפורים וחוף ים מהסרטים

ישנן שמורות טבע חבויות שלפעמים ממש מתחשק לי שיישארו כך. אבל הרי אני כאן בשביל להמליץ ולהביא עוד אנשים לטייל, קרוב לבית, בשלווה, גם עם ילדים ואוכלוסייה שיותר מתקשה בהליכה. רק חשוב חשוב ! שמרו על השקט, הניקיון ועל הטבע. כל המתואר כאן, שייך לגן לאומי תל דור ויש להקפיד על ההנחיות. אחד הטיולים היפים בכל עונה, אבל בסתיו ובחורף מזומנת לכם חוויה מיוחדת, שבילי עפר העוברים בין בריכות הדגים של קיבוץ נחשולים, צמחיית מים עשירה ושפע של ציפורים ועופות, כמובן תלוי במזג האוויר , בעונה, בשעה ביום ועוד פרמטרים. אנחנו זכינו לראות שקנאים, אנפות, אגמיות, שחפים, סיקסקים, כמה פרטים בודדים שאינני בטוחה אם הם היו קורמרנים או ציפור אחרת, עושר גדול של ציפורים. כמו בהמלצה הקודמת, תביאו מצלמה עם זום, מגדיר ציפורים, משקפת. נכון להיום, הכניסה לגן לאומי תל דור היא ללא עלות ואין צורך להירשם ( שמורה פתוחה), על אף השייכות לרשות הטבע והגנים. תוכלו לטייל מבריכות הדגים, דרך שטחי השמורה אל אחד מהחופים היפים בארץ, חוף דור נחשולים. רצף של בריכות מיוחדות עם מים בצבע טורקיז, מפרצונים, צורות שונות של מסלע, ערימות של צדפים, קשת אבן טבעית ורומנטית – כן, שווה להגיע בשקיעה ובכלל, תרגישו בארץ וגם קצת בחו"ל. בעונת הסתיו ניתן לראות את פריחת חבצלת החוף, שוב תלוי במזג האוויר ופריחה צהובה מרשימה של חרציות. המלצת לינה : מלון אלמא זכרון יעקב




 

נחל כזיב – שלכת ועצי הדולב

מעבר להיותו נחל מרהיב ביופיו, השוכן בתוך חורש ירוק עז וכולו אפוף אווירה אירופאית , ישנם שפע מסלולים שניתן לעשות כדי לבקר בנחל, במבצר המונפורט ובמעיינות השונים. חשוב לתכנן מראש את המסלול, להחליט האם אתם מעוניינים במסלול הלוך- חזור, מסלול מעגלי, מסלול עם הקפצת רכבים, מסלול ממש קצר או מסלול ארוך. בעונת הסתיו עצי הדולב הגדולים מקבלים צבעי שלכת נפלאים של כתום- צהוב-חום והמראה מיוחד ביותר. אז גם אם קריר ולא ניתן כבר להיכנס למים, לחלוטין שווה ומומלץ להנות ממסלול חו"ל לגמרי.

המסלול שלנו: אנחנו בחרנו במסלול הלוך-חזור, משום שהגענו עם רכב אחד. ירדנו אל הנחל, החלפנו לסנדלי מים והלכנו רגלית בתוך המים. גם במים יש הרבה סלעים, חובה סנדלים או נעליים. יש ללכת בזהירות, לשמור על הטבע שמסביב, לשמור על הציוד שלכם וברור שלא להשאיר לכלוך. ראינו אנשים שהגיעו עם מקלות הליכה ( מקלות נורדיים), עוזרים גם בירידה \ עלייה וגם בהליכה בתוך המים. אם אירופה, אז עד הסוף, שם רבים מהמטיילים אוחזים במקלות הליכה, בכל גיל שהוא.

אורך המסלול : לנו לקח כ 4-5 שעות. אפשר כמובן פחות אפשר יותר. קחו בחשבון שההליכה בתוך המים, לוקחת הרבה יותר זמן, במידה ותרצו לעלות למבצר המונפורט זה מוסיף עוד זמן, הפסקות וכיוצא בזה. בעונת הסתיו, יותר נעים לטייל ופחות חם, הזדמנות טובה להגיע גם למבצר. מכיוון שהלכנו הלוך-חזור, אז החלטנו ספונטנית מתי להסתובב ולהתחיל לטפס חזרה.

המלצת לינה: מלון הבוטיק ניאה בשבי ציון , מלון אפנדי בעכו, או מלון מטיילים בגשר הזיו - כמה המלצות בסגנונות שונים ורמות מחירים שונות, לבחירתכם.

אפשר גם לקרוא בנוסף בפוסט שלי על "נחל כזיב".




 

גן לאומי עין חמד – שלכת כמו באירופה

אני יודעת שלהגיד אירופה בימים אלו, זה קצת מעורר אי נוחות, כי השמיים סגורים ומי לא מתגעגע לנופי אירופה בסתיו, שלכת , דלועים וענני גשם. אבל אני ממש בעדכם ולכן משתפת אתכם במקום קסום, שאפשר לרגע להרגיש בו כמו באירופה בסתיו. גן לאומי עין חמד, השייך לרשות הטבע והגנים ובהחלט צריך להירשם מראש באתר שלהם, הוא כזה. העצים שעומדים בשלכת, הנחל הזורם והגשרונים, יופי מקומי שמאפשר להנות ממראות עלי שלכת כתומים ואדומים, קרירות חורפית, אם תביאו גם פק"ל קטן ותכינו תה צמחים עם עוגיות שוות, בכלל תחושו את עצמכם בפארק בפריז, לונדון או וינה. ושכחתי לציין, אין צורך לעשות בדיקת קורונה ולהחתים דרכון.

היתרון: לא צריך דרכון ובדיקת קורונה, מרגישים חו"ל, אפשר גם להתלבש יפה, משום שהגן הלאומי לא דורש מאמץ הליכה מיוחד וכך בצילומים ממש תוכלו להשתלב בוייב האירופי, מכאן תוכלו להמשיך לעין כרם או למסלולים נוספים בהרי ירושלים או בעיר עצמה. המלצת לינה : מלון כרמים - ישרוטל.




 

שמורת אלוני יצחק – כפר גליקסון

שמורת יער אלון התבור, נמצאת בסמיכות לגבעת עדה וקיבוץ כפר גליקסון. השמורה פתוחה וחינמית. יש להחנות את הרכב בזהירות במפרצי החנייה ולא על הכביש. שימו לב בעיקר עם ילדים קטנים, אין מעבר חצייה, יש לעבור בזהירות לצד של שער הכניסה. המסלול עצמו הוא מעגלי וקל מאוד ומתאים למשפחות ולמתקשים בהליכה, יכול לקחת בין חצי שעה לשעה, תלוי בקצב ההליכה ובעצירות בדרך. בעונת הסתיו, מתחילים להיערם עלי שלכת על הקרקע והשקט והמרחבים בשמורה נותנים תחושה מרגיעה ומיוחדת. בחורף בכלל, יש פריחה מדהימה בשמורה.



 

נחל השופט

מסלול נחל השופט יפה במהלך כל השנה, היתרון שלו בעונה הזו, שהעצים עומדים בשלכת, נעים ונוח לטייל בו, גם עם ילדים קטנים וגם לבעלי מוגבלות בתנועה. תוכלו לעשות את המסלול הקצר, או מסלול ארוך יותר, בכל מקרה הרבה פחות עמוס מתקופת הקיץ והחופש הגדול, תהנו משלכת זהובה ויפה, גשרוני עץ והליכה לאורך הנחל.

אפשר גם לקרוא בנוסף בפוסט שלי "נחל השופט ורמות מנשה".




 

פריחת החלמוניות וסתוונית התשבץ – צהוב וסגול ברכס בשנית ברמת הגולן

אין כמו להגיע לאחר הגשם הראשון ולחזות בפריחה המדהימה של החלמוניות וסתווניות התשבץ, בתקווה שישתפו פעולה ויופיעו במלוא תפארתן כמו בכל שנה. הנסיעה לרמת הגולן, לאחר הגשם, חוויתית אף היא ולמרות המרחק מהמרכז או מהדרום, שווה לנסוע ולעלות לרכס בשנית והר חזקה הן לתצפית מרהיבה והן לטיול בינות לפרחים. אפשר להמשיך במסלול רגלי אל "שביל הגולן", שמתחיל ממש מתחת למוצב. המלצת לינה : כפר הנופש מרום גולן


לינק לכתבה שלי ב MAKO חופש .





2,819 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tropical Leaves
bottom of page