top of page

הקסם הספרדי - טיול בפירנאים וברצלונה

הפירנאים הספרדים

מידע כללי :

רכס הרי הפירנאים מפריד בין ספרד בדרום לצרפת בצפון, קרי, בזמן שתבואו לתכנן טיול חשוב לדעת שיש את הפירנאים הספרדים והפירנאים הצרפתים. בטיול של שבוע פלוס, אפשר אם רוצים לשלב את שניהם, כמובן במידה ואתם מתכוונים להישאר באזורי הטבע ומסלולי הטיול ( ללא ברצלונה).

חבל ארץ זה משתייך לקטלוניה ( חלק מספרד ), האנשים קטלאנים וכך גם השפה, חשוב מאוד לדייק בנושא הזה, של השיוך הספציפי ולא להשוות לספרד באופן כללי. בנהיגה מברצלונה לפירנאים, תפגשו נופים יחסית חד גוניים, לא מרשימים במיוחד ורק כאשר מגיעים למנהרות הכביש בתחילת הרי הפירנאים, בבת אחת מתרחש הנס מול עיננו. הרים גבוהים, צורות סלע מיוחדות, המון ירוק, שלגים בפסגות ההרים, נחלים זורמים והבתים, הוי הבתים הכפריים כמה הם יפים. רוצה לומר, שנהיגה של כ 4 שעות משדה התעופה של ברצלונה | העיר ברצלונה לפירנאים, מתחילה כלא מעניינת במיוחד , אבל ההפתעה מחכה בסוף וזה משגע !!!

מזג אוויר :

אנחנו טיילנו בתחילת אוקטובר בפירנאים, בלילות היה קריר כ 6-10 מעלות וביום היה ממש נעים, אפילו חם לפעמים כ 20-25 מעלות. חשוב לי להדגיש, שזו עונה הפכפכה ובלתי צפוייה ונחשבת חד משמעית מחוץ לעונה ( אוף סיזן), שבוע לפני שהגענו ירד שלג וגם שבוע אחרי שעזבנו. אז הרווחנו וזכינו במזג אוויר מצוין וגם הנחלים זרמו בעוצמה ואף במסלולי ההליכה, נתקלנו בשלוגיות =אזורים קטנים מושלגים ברכסי ההרים. כדאי להכיר את החסרונות והיתרונות של טיול מחוץ לעונה.

התנהלות וציוד :

מכיוון שהטיול היה מחוץ לעונה, היו הרבה מאוד יתרונות וגם כמה חסרונות, מפרטת : יתרונות - מזג האוויר היה נעים מאוד לדעתי, השלכת המרהיבה כבר החלה בהרים, פריחה של סתיו, מעט מאוד מטיילים, לעיתים היינו לבד לעיתים עם עוד כמה בודדים, אין צפיפות על הכבישים הצרים המובילים למסלולים ויש חנייה בשפע בכל מקום.

חסרונות : מזג אוויר בלתי צפוי, אטרקציות ברובן סגורות ( לנו זה לא הפריע אבל חשוב לדעת), בחלק מהמסלולים יש בעונה מוניות או רכבת שמעלות אותך לתחילת המסלול, בתאריכים הללו השירות הזה כבר היה סגור ברוב המקומות וניתן היה לנסוע עם הרכב הפרטי ( ברוב המקומות). ממליצה, אם הגעתם באוף סיזן כמונו, קחו רכב טוב, אנחנו לקחנו ג׳יפ וזה הוכיח את עצמו כמאוד יעיל .

מסלולים :

עמק אראן – ארטיגה דה לין

הדרך המובילה למסלול היא מרהיבה בפני עצמה, בעיקר עכשיו בעונה, כאשר מרבית העצים עומדים בשלכת, הפרות רועות באחו והסוסים המיוחדים מתקבצים להם ליד הנחל. אהבתי ממש את הסוסים האלו, שבנויים מעט שונה ומותאמים למזג האוויר האלפיני. נמוכים יותר, רגליים חזקות והרבה שיער.

תוכלו לכתוב בוייז או gps : ארטיגה דה לין artiga de lin. בעונת התיירות מגיעים לחניה, אשר ממנה יוצאת רכבת ומורידה אתכם למנסלולי הטיול, מחוץ לעונה תוכלו להגיע עם הרכב לחנייה מסודרת ולצאת למסלול נוח וכייפי למפלים השוצפים.

הערה חשובה: אל המפלים יורדים ב 100 פלוס מדרגות ומה שיורדים, צריך גם לעלות...קחו בחשבון, רדו בזהירות, תעלו בהצלחה וקחו אוויר. המפלים למטה זה מושלם. יש עוד מסלולים באיזור שתוכלו לעשות, אנחנו טיילנו כמה שעות בעמק אראן - באזורים הללו.

הפארק הלאומי איגואסטורטאס

פארק לאומי הממוקם אף הוא בפירנאים ואל תחמיצו בו ביקור, יש הרבה מאוד מסלולים ויש יותר מכניסה אחת לפארק. אנחנו הגענו לפארק מהכפר בו ישנו ארטיס arties בנהיגה של כחצי שעה, גם כאן מוניות לא עבדו ( בעונת התיירות אי אפשר להיכנס עם רכבים) ועלינו עם הרכב לתחילת המסלול ״שבעת האגמים״ - אגמי קולמאר.

העלייה ברמת קושי בינונית , בדרך יפה עם נחל זורם וגשרי עץ וחשוב לזכור שבדרך חזרה, זו תהייה ירידה, מה שמעודד. תעקבו אחרי השלטים של colmar refugi - הרפיוג׳י אלו בקתות המטיילים לעונת הטיולים, מחוץ לעונה הן סגורות.

המסלול יפהפה אבל לא הספקנו להקיף את שבעת האגמים, טיפ ממני : זהו מסלול ארוך !! תגיעו מוקדם בבוקר, בכדי שעד אחה״צ לכל המאוחר תקיפו את כל האגמים ותחזרו לרכב.

אגם סנט מאוריצ׳י

זהו אולי המסלול הידוע ביותר בשמורה ואומרים שיפהפה. אנחנו הפעם לא הגענו אליו, משום שגם לא היינו בטוחים שיהיו ג׳יפים (מוניות) לאגם העליון ( ולא בטוח שיאשרו עם רכב) וגם, הסבירו לנו שהעלייה בג׳יפ המקומי אורכת כשעה ומתנהלת בטלטלות וקפיצות, כך שמי שסובל מבחילות שייתאגן לזה. אני לא הרגשתי הכי טוב, אז וויתרנו. אבל כמובן זה חלק מהמקומות שחייבים להיות ברשימה.

הכפרים בפירנאים מושלמים, בתים עם אבן צפחה, כמו יצאו מסיפור אגדה, אפשר פשוט לעצור כל פעם במקום אחר, קחו בחשבון שמחוץ לעונה, בכפרים הקטנים כמעט ולא פתוחות מסעדות | בתי קפה ועוד. את הקניות שלנו והארוחות עשינו בעיירה ויהלה vihela שבה ניתן היה למצוא כל מה שחסר.

מנזר מונסאראט montserrat - כשעה לפני ברצלונה. לטעמי ממש חובת עצירה ! הסלעים העצומים , המנזר בתוך ההר, העוצמה של האדם שעומד למטה ומרים את הראש לפלא הזה היא מרהיבה לדעתי. לי זה גם הזכיר את מנזרי מטאורה בצפון יוון. שם אומנם מדובר במספר מנזרים, אבל עדיין אופי הבנייה והעוצמה, זרקו אותי ליוון.

כמה המלצות חשובות :

מיקום : המנזר כשעה לערך לפני ברצלונה ( טיילנו בו בדרך חזרה מהפירנאים), חשוב מאוד לא להשאיר שוב דבר בולט ברכב, כמו מצלמות, תיקים ועוד. לנו היו מזוודות, השארנו בתא מטען מכוסה. שימו לב משום שישנן הרבה פריצות בחנייה.

אוכל: יש מעין חדר אוכל עם פאסט פוד ממש לא מוצלח....אז לכם אני אומרת, קחו בחשבון, או כן לאכול שם, או להתארגן מראש ולאכול ארוחה טובה כבר בעיר. יש גם דוכנים בכניסה לאתר, גבינות, יין, דבש, מאכלים מקומיים.

אנחנו עלינו בפוניקולר לחלק העליון - מיותר לטעמי, הנוף מלמטה דווקא יותר מרשים, אלא אם ממש חשוב לכם ללכת לבקר במנזר. אין שום יתרון בעלייה לחלק העליון.

יש כן אופציה למסלול הליכה רגלי מהחלק העליון חזרה למטה, כשעה הליכה לדעתי. אם יש מזג אוויר נעים, אז אולי שווה. אנחנו היינו קצת קצרים בזמן.

רגע לפני שעזבנו, ראיתי שיש מוזיאון במונסאראט והתערוכה נראתה לי מאוד מעניינת, בקיצור, אם אתם בעניין תבדקו ואולי כדאי להיכנס .

מקום לינה פירנאים :

מושלם במיוחד !! בעיירה ארטיס arties. מוכנה שיהיה לי שם בית לחופשות...

טיפים:

סופר מרקט – מחוץ לעונה כמעט הכל סגור בכפרים הקטנים יותר, גם בכפר שישנו בו. ויהלה הרבה יותר סואנת וממליצה להיכנס שם לסופר ולהצטייד בכל מה שצריך. המחירים ממש טובים ויש שפע נהדר. אנחנו דאגנו שיהיה לנו גם מצרכים להכין כריכים לטיולים, פירות ומים. במסלולים הארוכים אין מקומות להצטייד במזון | שתייה, תגיעו עם תיקי גב מאורגנים.

ממליצה , בעיקר מחוץ לעונה, להוריד אפליקציית ניווט מבעוד מועד, להביא מפה, לבדוק את המסלולים, כי אין עם מי להתייעץ בכניסה למסלול. זוכרים ששירות המוניות וכו לא פעיל, כך גם אנשי התיירות יצאו לחופשה. תגיעו מסודרים. כמובן, נעלי הליכה טובות, מקלות נורדיים להליכה מאוד עוזר ולהתחיל מוקדם את המסלולים.

אוכל – לבחירת טאפאסים הכי טוב לגשת לדלפק , לראות בעין ולבחור, בלא מעט מסעדות יש בר קוד על התפריט ולאחר סריקה תוכלו לקרוא גרסה באנגלית, אם לא, תיעזרו בגוגל טרנסלייט, אחרת במקום נקניקיה תקבלו אנשובי עם זיתים..מקרה אמיתי. חחח צמחונים קצת יותר מורכב, מרק בצל מגיע עם ביצה שהופכת לקשה, תמיד יש פטאטאס ( תפוחי אדמה עם רוטב חריף בצד ) וגם צ׳יפס, סלט, ירקות מבושלים | אפויים. בברצלונה כבר יש מגוון גדול והרבה מסעדות מותאמות לצמחונים | טבעונים. אהה ומקיאטו פחות מוכר בהרים, אז התפשרתי על אספרסו ארוך עם קצת קצפת, כי זה היה אפשרי. והאמת ? טעים.

יין ובירה – זול !!! בירות טובות ( סרבסה) ויינות מצויינים וכל כך זולים. כוס יין כ 2-3 אירו, כמעט תמיד ביקשנו את יין הבית . ויין הריוחה rioja מעולה !! תקנו מתנות הביתה בסופרמרקט – ריוחה, קאווה cava ועוד.

ברצלונה

מידע כללי:

קשה לכתוב על ברצלונה בקיצור, יש כל כך הרבה המלצות. מה יש בה בעיר הזו ששבה את ליבי ? ( מבלי להוריד ממדריד , היא פשוט שונה מאוד לדעתי).

אולי נדוש, אבל האדריכלות של גאודי מרתקת אותי ומעניינת, שווה מאוד לקחת סיור. השדרות הרחבות מאוד ( שדרות גרסייה למשל), תענוג להלך בהן – והכי חשוב תרימו את הראש, תסתכלו על המרפסות, על הגגות, על כל מה שמסביב. אוכל יש בשפע, מכל סוג. למסעדות ממש טובות שווה להזמין מראש, לשאר פשוט תבדקו קודם או תבקשו המלצות. תוכלו לקחת גם סיור קולינרי ויש הרבה היצע, גם בעברית.

מזג אוויר : להבדיל מההרים – הפירנאים, בעיר היה סגרירי מעט וחמים. קצת גשם ( מטריה ומוראל גבוה והכל מסתדר), קצת שמש, קצת רוח...תבדקו לפני שאתם מגיעים ושיטת השכבות תמיד יעילה במקרים כאלו.

שוק בוקריה :

כדאי לדעת שיש בברצלונה עשרות שווקים, צריך כמובן להכיר וזו תוכנית למתקדמים. שווה לקחת סיור ולהגיע למקומות פחות סואנים. אנחנו הלכנו על השוק המפורסם ביותר ( בכל זאת ביקור ראשון) שוק לה בוקרייה. צבעוני, שמח, טעים ויש טאפסים קטנים חמודים, יושבים על כסאות בר ומכינים לכם הכל טרי. הערה חשובה : תבואו רעבים !!

סיורים וכרטיסי כניסה לאטרקציות :

נתחיל מהעובדה שבכל עיר ישנם סיורים מקומיים, סיורים חינמיים מבוססי טיפ. צריך לעשות חיפוש ולהחליט מה מתאים לכם.

מצרפת גם קישורים לסיורים דרך get your guide כניסה לסגרדה פמיליה עם מדריך אודיו ( שמע) - אנחנו רכשנו את הכרטיסים האלו והיה מצויין. אל תוותרו על המדריך הקולי והסגרדה היא באמת וואו !! אפילו הרווחנו נגינה בעוגב.

פארק גואל - כרטיס כניסה

כניסה וסיור בקאמפ נואו camp nou - אצטדיון הכדורגל ברצלונה כולל ביקור במוזיאון

קישור לחברת ברצלולה barcelola – איתם עשיתי סיור מרתק בעיר, בעקבות גאודי ( תודה ליאנה יקרה). אני עשיתי סיור פרטי, אבל יש להם מגוון גדול של סיורים חינמיים מבוססי טיפ.

אזורים מומלצים ללינה וטיפ לגבי מלונות :

אנחנו בחרנו ללון בהאשמפלה ( ״ההרחבה״), נוח להגיע ולטייל ברגל. לגבי המלון הדעות חלוקות. בחרתי מלון בוטיק שקראתי עליו המלצות וחוות דעת טובות praktik garden, לגופו של עניין : החדר היה קטן בצורה קיצונית ! לזוג עם מזוודות זו בעייה גדולה.

הרשת עצמה praktik נחשבת טובה והכל היה מלא בזמן השהות שלנו ( יש להם 4 או 5 מלונות בעיר), הכי חשוב במלונות בוטיק, היו עירניים לתמונות ששמים באתר והתייחסות לחדר הספציפי שהזמנתם וגם ממש להתייחס למ״ר שכתוב...אני מאוד יסודית, אבל הפעם מפאת קוצר הזמן, פחות הצליח. חשוב לציין שישנם חדרים יותר גדולים, חשוב לבדוק. המלון נקי ופרקטי ( כשמו כן הוא), יש גינה חמודה עם מרפסת ומעין חדר – סלון- מטבח לעבודה עם מחשב, לקפה של בוקר, או להמתנה עם המזוודות... קיבלתי אח״כ המלצה נוספת על פרקטיק אסנס praktik essens שקרוב מאוד למתחם קולינרי יפהפה אל נסיונל el nacional !!! אז אתן דווקא את ההמלצה עליו, כי המיקום טוב יותר.

לא ממליצה על לינה בראמבלה, סואן ותיירותי מידיי לטעמי. הרובע הגותי יפה אבל יותר מרוחק. כיכר קטלוניה היתה מרכז טוב לכל פעילות כמעט. אנחנו בחרנו ללכת 10-18 ק״מ ביום ברגל בעיר, אבל ברור שיש תחבורה ציבורית ולא חייבים הכל ברגל.

מלון רגינה regina hotel ממש קרוב לכיכר קטלוניה, ראינו אותו כאשר הלכנו לאכול ארוחת בוקר בבית קפה פינתי וחמוד. נראה ממש טוב וכך גם הביקורות.

מלון רויאל פסיג בשדרות גרסיה ( ממש אהבתי את המיקום), סמוך לקאזות של גאודי, קאזה באטלו, קאזה מילה, קאזה אמטייר

שופינג- לא היה לי הרבה זמן , אבל תוכלו בהחלט למצוא מחירים טובים ( כן יש פרימארק primark בכיכר קטלוניה), אבל יותר מזה הרשתות הספרדיות ששווה לראות מה יש להציע. אני למשל מצאתי בדיזוגואל disegual פריטים נפלאים ולא יקרים. נכון זה היה אאוטלט בעיר, אבל יש המון חנויות תבדקו.

מעבר לזה, אהבתי מאוד חנויות מתוקות ומיוחדות ברובע הגותי, קחו את הזמן, תשוטטו ברחובות של הרובע הגותי והרחובות הסמוכים.

רציתי להגיע ולא הספקתי : פארק גואל, הר מונז׳ק, מוזיאון אחד או שניים, הייתי שמחה גם להיכנס לסיור באחת מהקאזות שהזכרתי למעלה, ביקור נוסף ורגוע באל נסיונל המתחם הקולינרי, ברצלונטה והנמל, טוב הבנתם...נצטרך לחזור :))

אהה וגם ממש אשמח לבקר בעיר ב 23 באפריל, החג של חורדי הקדוש sant jordi , חגיגה של רומנטיקה, ורדים וספרים. מי שמחפש מקומות להציע נישואין, או לחגוג אירוע רומנטי, תסמנו ביומן.

גרסיאס חברים ונתראה בטיול הבא שלנו.