top of page

עין עמיקם ופינות חמד בנחל תנינים

עודכן: 15 ביולי 2020





בפוסט הקודם שלי ,כתבתי על מקומות במרחק חצי שעה ממקום מגוריי בשרון ושם הזכרתי את עין אביאל , אמת המים מי קדם ועוד הרבה מאוד המלצות שוות במיוחד לימי הקיץ ובמרכז הארץ. משום שאלו אזורים שאני מכירה היטב, החלטתי דווקא לחפש פינות חמד פחות מוכרות נוספות, בכדי שאנשים יוכלו לטייל ולהנות, גם אם קמו מאוחר באותו יום, או פחות מתאים להם נהיגה ארוכה. האיזור כולו עשיר בכרמים ומטעים, כך שגם הנסיעה ברחבי המועצה האזורית אלונה, גבעת עדה - בנימינה, קסומה בפני עצמה. יש להקפיד לא להיכנס ולא לפגוע בשטחים החקלאיים.


בפוסט הזה אתמקד בנחל תנינים ופינות חמד לאורכו, בעיקר בעין עמיקם והאזור ואשתדל לתת מידע רב ככל שניתן וכמובן צילומים משגעים. וממליצה להגיע בשעות הבוקר המוקדמות | אמצע שבוע, משום שבסופי שבוע, בעיקר בשבת עמוס מאוד מאוד.



 

נחל תנינים


נחל תנינים הוא נחל איתן, המתחיל ברמות מנשה ונשפך באזור מעגן מיכאל. נקרא גם בערבית ואדי א זרקא "הנחל הכחול", מכאן גם שם היישוב הסמוך לשפך - ג'סר א זרקא. ישנן עדויות על הימצאות תנינים בנחל במאה ה 19 ואח"כ ב 1912 ( ממצא בודד קיים באוסף זיאולוגי בירושלים), כמו כן נרקמו לאורך השנים הרבה אגדות וסיפורים על התנינים בנחל וכמו כן, ממצאים של עיר קדומה מהתקופה הפרסית שנקראה קרוקודילופוליס ( עיר התנינים - חירבת אבו טנטור). אז בדרך שאתם ברכב, יש גם קצת עובדות לספר לילדים, או לכל מי שרוצה להקשיב.


איך מגיעים ואיפה מתחילים ?


נוסעים בכביש 6533 מקיבוץ רגבים לכיוון מושב עמיקם, מעט לפני עמיקם תגיעו לגשר אבן בולט בשטח, מייד אחרי שתעברו את הגשר אתם פונים שמאלה לדרך עפר. נוסעים לאורך נחל תנינים , עד שמגיעים לחניה קטנה מאולתרת ( סביר להניח שתראו רכבים..) ומשמאלכם עץ תות גדול ויפה. אפשר כמובן לעצור גם קדימה יותר...שימו לב לא לכתוב בוייז עין עמיקם, כי תגידו לשביל בתוך היישוב ויש מחסומים. עין עמיקם נקרא בחלק מהמקורות גם עין חדוד. שימו לב שאתם הולכים כל הזמן, כאשר הנחל לשמאלכם. הכניסה חינם, כל אחד יכול , אין פחי אשפה או שירותים ועל כן חשיבות השמירה על הטבע, גדולה אף יותר.



 

עין עמיקם - תחנה ראשונה


בירידה לנחל תראו שלט מעט מאובק, עליו כתוב "עין עמיקם" ושהמקום שופץ על ידי ילדים מהמועצה האזורית אלונה. אנא הקפידו לקחת איתכם את האשפה, לשמור על הנקיון ועל צמחיית הנחלים העשירה במקום ובעלי החיים. תוכלו לראות ציפורים, פרפרים, דגים, ברווזים - ממש שמורת טבע קטנה על אם הדרך. ממליצה שוב להגיע מוקדם, ללכת בשקט במים ולהנות מהייחוד של הסבך הירוק ושפע צמחיית הנחלים.

הבריכה עצמה בעין עמיקם, לא עמוקה במיוחד ( נכון לביקור שלי ביולי 2020), יש הרבה מאוד צל בזכות עץ התות הענק, אבל לא הרבה מקומות ישיבה, תוכלו לשכשך רגליים במעיין, לעצור לקצת ואז להמשיך. אנחנו בחרנו לקחת שמאלה בתוך הנחל ושם גילינו עולם ומלואו. הליכה בערוץ הנחל, לעיתים המים מגיעים עד לגובה של 30 ס"מ ואולי קצת יותר...אפשר לשמוע את פכפוך המים, להרים את הראש ולהנות מהצמחייה, אפילו תקבלו עיסוי רגליים מהדגיגונים בנחל... לאחר טיול בערוץ, תלכו כמה שמתאים וכייף לכם, חזרנו חזרה באותה דרך למעיין עין עמיקם. אנחנו יצאנו בנקודה זו מהנחל ועברנו לנקודה הבאה - דקה שתיים הליכה על שביל העפר , או בתוך המים.



 

בריכות מים עמוקות - תחנה שנייה


בהמשך הנחל, נמצאות 2 בריכות מים יחסית עמוקות. בעיקר לגבי ילדים שימו לב. הכי נוח להיכנס למים מצד ימין, שם ישנן מדרגות אבן. ילדים שהיו במים לילדנו היו עם מצויפ או גלגל, תלוי כמובן בעונה וגובה המים, אבל היו עירניים לנושא הבטיחות. שולי הבריכה חלקים עקב האצות , כך שגם כאן, כדאי ללכת בזהירות וכדאי להיות עם סנדלי מים או נעליים שמתאימות למים. הבריכות לא גדולות מאוד ויש מעט מקומות ישיבה על הסלעים ליד הבריכות, קחו בחשבון.



 

פלגי הנחל בהמשך - תחנה שלישית


לאחר שיצאתם מבריכות המים, או הלכתם בתוך הנחל, תוכלו להמשיך ולטייל בין הסבך ובתוך המים. תפגשו אנשים שיושבים בצידי הנחל, זוגות שבאו למצוא פינה שקטה, ילדים משתובבים במים, כלבים , בעלי חיים השוכנים באיזור נחלים ושפע של ירוק ויופי, שמחכה לכם ממש מעבר לפטל, או למרווה, או לחמניות הגבוהות, או פשוט לא לעצור היכן שכולם יושבים, אלא להתקדם ולחפש פינה שקטה.

בעקבות החורף הגשום האחרון, מצאנו פינות חמד שופעות מים גם ביולי, אז תהנו מזה, רק ממש ממש לשמור על הנקיון ועל הטבע.



 

בטיחות וזהירות


צמחיית הנחל סבוכה למדיי ותוכלו לראות שבחלק מהמקומות צריך לפלס את הדרך, שימו לב והיו ערניים, לא לדחוף ידיים לשיחים ובאופן כללי פקחו עיניים. התחושה והחוויה היא של הליכה במקום קסום, לפעמים ראשוני וזה כנראה כתוצאה משום שזו אינה שמורה מסודרת והרבה אנשים מתיישבים במעיין, אבל לא מטיילים במסלול הנחל - שזה מדהים בעיניי.

עומק המים - שימו לב בעיקר בבריכות העמוקות לגבי ילדים קטנים.


דרך העפר שמובילה לפינות החמד, משמשת גם לאופניים, רכבים וכיוצא בזה. שימו לב. בשעות הבוקר המוקדמות יש הרבה מאוד רוכבי אופניים כולל ילדים.


 

טיפים והמלצות נוספות:


חומוס אביאל נמצא ממש בסמיכות, כדאי להתעדכן בעמוד הפייסבוק לאור מגבלות הקורונה אם פתוח או לא ושעות הפתיחה.


מסעדת המבורגרים וולף WOLF בבנימינה - רק לבדוק בהתאם למגבלות הקורונה והתו הסגול.


גלידה גולדה בפרדס חנה כרכור ( מתחם תבורי) סגור בשבת, או גלידה אלדו בזכרון יעקב ( פתוח בשבת).


קפה בורקין - בנימינה , כריכים, מאפים מיוחדים, מעדנייה. סגור בשבת.


קניות - מרכז הקניות ביג פרדס חנה ( סגור בשבת). גן שמואל - בחלקו פתוח, יש לבדוק ישירות מול בתי העסק. מרכז קניות עין שמר - חלקו פתוח , יש לבדוק ישירות לאור ההנחיות המשתנות.


לחם קפה בורקין - בנימינה






25,703 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tropical Leaves
bottom of page