top of page

מסלולים בכרמל – עין הוד וכרם מהר"ל

יום משגע בין כפר האומנים עין הוד , טיול בשמורת טוף כרם מהר"ל המגלה לנו הר געש בכרמל ויקב אמפורה באווירה של טוסקנה




הגענו לשוויץ או מה !? - שמורת טוף כרם מהר"ל

 

מסלולים בכרמל


הכרמל, ההר הירוק תמיד, כפי שכתב הפזמונאי והמלחין יהורם טהר לב, בן קיבוץ יגור ( קיבוץ הולדתי), הוא מקור בלתי נדלה לטיולים ופינות חמד לכל גיל ולכל קהלי המטיילים באשר הם. ישנו מבחר אדיר של מסלולים בכרמל, חלקם מאתגרים יותר כדוגמת נחל יגור הטומן בחובו נוף יפהפה וגם הליכה בין בולדרים רציניים, ההופכים את המסלול לבינוני עד קשה לפעמים. חלקם קלים יותר ונוחים, כדוגמת המסלולים באזור "שוויצריה הקטנה", נחל כלח למשל הוא פנינה אמיתית ועוד ועוד. ניתן תמיד גם לעצור לפיקניק באחת מנקודות התצפית, ביערות ובחניונים שהוכשרו לכך.

בתור מי שגדלה למרגלות ההר הירוק תמיד, יש בי תמיד געגוע לחזור ולטייל בו ולגלות פינות חדשות וקסומות, להסתכל ולהשקיף על יגור מלמעלה, או על הים, או על מפרץ חיפה בכללותו. ובעונת החורף והאביב, בכלל תוכלו למצוא את הכרמל שופע בכלניות, רקפות, עיריות ועוד שפע של פריחה ובעלי חיים.

ואם נחליט לרדת מגובה ההר לכיוון הים, נגיע למספר המלצות בחוף הכרמל, האחת היא כפר האמנים עין הוד והשנייה, שמורת טוף כרם מהר"ל ומספר מקומות מעניינים בכרם מהר"ל עצמו.



מימין לשמאל : רקפת, אירוס ארץ ישראלי, נץ החלב ההררי.

 

כפר האמנים עין הוד


על הר הכרמל שוכן כפר האמנים עין הוד, אשר הוקם מעט אחרי קום המדינה וזאת מתוך רצון לבנות מקום ייחודי עם קהילת אמנים מתחומים שונים. תוכלו למצוא בעין הוד גלריות של ציירים, פסלים, מעצבים, מוזיקאים ושחקנים.

כבר לאחר החנייה ( אנא חצו בזהירות את הכביש), תכנסו לגן פסלים יפהפה, מעין מסלול בשביל אגדות צופה אל הים ועובר בין צמחייה מטופחת, פינות חמד ופסלים יוצאי דופן. ברחבי עין הוד פזורים פסלי חוצות רבים ( יש מפה שלהם באתר היישוב כולל שם הפסל ושם האומן ), שכולם מעוררי מחשבה ודמיון ויוצרים מוזיאון פתוח, נעים מאוד להליכה והתבוננות.

בשיטוט הרגלי בכפר, תראו שלטים רבים שמסבירים על מיקומן של הגלריות והחנויות, באמצע שבוע מרבית החנויות פתוחות, אבל לא כולן ( הקורונה שיבשה קצת את לוחות הזמנים),

אם ישנה חנות או גלריה ספציפית שמעניינת אתכם , מומלץ להתקשר לפני כן לוודא. ניתן למצוא בכפר מגוון של חנויות בוטיק לתכשיטים, בגדים, צעיפים, הדפסים וגם מכולת קטנה ועמוסה בכל טוב, כולל קפה משובח לקחת ולשבת מול הנוף.

מוזיאונים נוספים : מוזיאון ינקו דאדא לאומנות, גלריות אומנות ( בתקופת הקורונה יש לבדוק אם פתוח ולוחות זמנים) ומוזיאון ניסכו לתיבות נגינה ומוזיקה מכנית. יש לתאם מראש הגעה או להגיע למקום ולראות אם ניתן להיכנס לסיור על פי תקנות הקורונה ובתשלום. מייסד המוזיאון ותושב הכפר, ניסן כהן, אסף במשך עשרות שנים תיבות ומכשירי נגינה מכל העולם. מקום חוויתי במיוחד, למבוגרים וילדים כאחד.






מסלולי טיול בקרבת עין הוד: תוכלו להמשיך ולטייל בנחל אורן, מחצבות קדומים וחניון האגם, או לצאת לטיול יותר מאתגר בנחל בוסתן ורכס אצבע – אפשר גם כולל או בנפרד למערת אצבע. הרבה אפשרויות באותו אזור, חשוב לבחור על פי רמת קושי והרכב המטיילים.


לכתבה שלי במאקו חופש MAKO, על כפרי אמנים ברחבי הארץ. מוזמנים לקרוא :)


 


כרם מהר"ל שמורת טוף


במורדות הכרמל מסתתרת שמורת טבע מיוחדת במינה, הכוללת חוויה גיאולוגית מיוחדת, לוע הר געש שהתפרץ מתחת לפני הים ( כאשר כל האיזור היה מכוסה ים) ועל כן, ניתן לראות את גבעת הטוף, האפר הוולקני מההתפרצות – תכסית נוף שונה לחלוטין מנוף הכרמל, מאובנים שאפשר למצוא במסלול בעיקר בקרבת אזור לוע הר הגעש.

זהו מסלול נפלא, שמתאים גם למשפחות עם ילדים, הוא מיוחד, אינו ארוך, ניתן לרוץ ולשחק באזור "הלוע", לחפש מאובנים – כמובן רק להסתכל וללמוד, אסור לקחת הביתה, לעבור במסלול המעגלי שמייצר גם נקודת תצפית נפלאה על השמורה כולה ועל חוף הכרמל. ספוט מושלם לפק"ל קפה תחת עץ החרוב הוותיק ששומר מלמעלה על כל האוצר הזה.

לאורך המסלול, פגשתי פרות חומות שמנמנות, לאחר הגשם, עם זרימת הנחל והכיסוי האדמה במשטחים ירוקים, ממש אפשר להרגיש אוסטריה או שוויץ, תוסיפו את האירוס הארץ ישראלי שפרח בביקור שלנו בינואר ואת משטחי נץ החלב ההררי שכיסו את המדרון, קיבלתם מסלול מושלם.





דרכי הגעה : הכניסה הרשמית היא מעט לפני הכניסה לכרם מהר"ל, תראו שילוט של רשות הטבע והגנים ל "שמורת טוף כרם מהר"ל", ניתן להיכנס עם הרכב ולנסוע עד כמה שאפשר, לאחר מכן יש ללכת ברגל עד לגשר ירוק וקטן שיוביל אתכם אל השמורה. בתחילה סימון שבילים כחול שיביא ל"פינה של אורי" – פינת זכרון מטופחת ומשם לסימון שבילים ירוק ומעגלי, לטיול בשמורה. אפשר להתחיל עם כיוון השעון או הפוך, אני העדפתי להתחיל כלפי מעלה עם כיוון השעון וללכת לאורך הנחל בתוך "לוע הר הגעש", משם לטפס בעלייה, להגיע לחרוב להפסקה ותצפית ולרדת חזרה לנקודת ההתחלה.

אופציה נוספת היא להיכנס ליישוב כרם מהר"ל, רחוב הצברים, לנסוע עד קצה הרחוב וגם משם יש כניסה למסלול הירוק. איך שלא תבחרו, תגיעו לאותו מסלול מעגלי מיוחד.

בעודכם נוסעים במושב כרם מהר"ל ( הקרוי על שמו של המהר"ל מפראג, הרב של פראג במאה ה 16) תראו בתי אבן עתיקים, גינות וצרות מטופחות, מכוניות עתיקות וכלי חקלאות, הרבה קסם במושב שעבר תהפוכות מאז הקמתו על ידי עולים מצ'כיה.


תוכלו גם לצאת לסינגל חוף כרמל ( קק"ל) , מסלול אופניים שיוצא מכרם מהר"ל בסמוך לחוות מקורה ויקב אמפורה. ישנן הרבה אופציות למסלולי רכיבה בסינגל הזה, בדרגות קושי שונות, שווה להתעדכן בקטגוריה מסלולי אופניים באתר קק"ל. רכבו בזהירות ותהנו מהנוף.



שימו לב לסימונים של מסלול האופניים והקפידו על רכיבה בכיוון הנכון. כל ההסברים באתר קק"ל.

 

עוד נקודות עניין לבקר בהן בכרם מהר"ל :


היקב בכניסה לכרם מהר"ל, הוקם בשנת 2000 על ידי גיא רילוב והיינן גיל שצברג. היקב נמצא במבנה אבן מרשים, שנראה כלקוח מחוות האגריטוריסמו באיטליה , לפחות לי זה הזכיר...היקב עצמו שופץ ומעוצב בצורה מרהיבה, גרם מדרגות מעוגל שמוביל לקומה שנייה, מסעדה גדולה לאירוח, מקומות ישיבה בחוץ בנוף הקסום וחנות היינות ומוצרים מחוות מקורה הסמוכה. בימים כתיקונם ( לא קורונה), אפשר כמובן להנות מסיור במרכז מבקרים, טעימות יין, הופעות והרצאות ערב. נכון להיום החנות פתוחה, כל השאר צריך יהיה לבדוק על פי התקנות. המלצה שלי : יין הדגל של היקב הוא MAKURA – MERLOT BARBERA , יין מושלם לטעמי, אדום אבל לא כבד מידיי, כל כך ממליצה.. קחו בחשבון שזה גם יין יקר, אבל שווה להתפנק לפעמים. תוכלו גם להזמין סלסילת פיקניק בחנות עצמה, גבינות, באגט, ממרחים, פירות ואגוזים, מתאים על יד כוס יין משובח. אתם במקום הנכון, אל תהססו לבקש גם.





 



חווה אורגנית הקיימת כבר כ 30 שנה ונמצאת במבנה לבן עם פתחים כחולים, לי הזכיר קפיצה קטנה ליוון. שמתם לב שטיילנו גם ביוון וגם בטוסקנה איטליה, תודו ששווה. בחווה מתמקדים בעיקר בייצור שמן זית אורגני ובכלל קידום של חקלאות אורגנית.



אני הרגשתי לרגע ביוון....מה דעתכם ?

 


בוסתן תם ממוקם בין חוות מקורה ליקב אמפורה, לזכרו של תם פרקש שנהרג בהתרסקות מסוק במלחמת לבנון השנייה. הבוסתן הוא פינת חמד אמיתית ומקום לימודי, במקום גם תוכלו למצוא "מסבירן" בו מדבר אביו של תם, מספר על חייו, על חברותו עם חיים חפר, שכנו לבניין בתל אביב, אופיו ומותו העצוב במלחמה.




"את הגשם תן רק בעיתו ובאביב פזר לנו פרחים...לזכרו של סרן תם פרקש. יהי זכרו ברוך.

 





פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tropical Leaves
bottom of page