top of page

בריכות ונוף גלילי מיוחד בנחל בצת וגליל מערבי

עודכן: 23 באוג׳ 2020



 

נסיעה לגליל המערבי כמוה כחופשה באחד מכפרי יוון, נופים ירוקים, למרות חום הקיץ הכבד של יולי-אוגוסט, רצועת הים הנפרשת מראש הנקרה, דרך עכו נהריה ועד מפרץ חיפה, בתי קפה קטנים ובין לבין נחלים שופעי מים. נכון, השנה גם היה חורף גשום במיוחד וגם בחלק מהנחלים, ישנה הזרמת מים מלאכותית, בכדי לשמור על הטבע ועל קיומם של דו-חיים וצמחיה. הזרמת המים מתבצעת בצינורות ירוקים הנפרשים לאורך נתיב הנחל ובין הצמחייה ועדכונים לגבי השמורות נכתב בשילוט של רשות הטבע והגנים, או כל גורם נוסף השותף לשמירה על הטבע והקיימות.





 

בכדי שהפוסט יהיה נוח למטיילים, אני מחלקת אותו למספר חלקים : מסלולי טיולים, בתי קפה ומסעדות, אטרקציות, טיפים ומידע נוסף. כמובן שכל אחד יכול לבחור מה לעשות, אם לקצר את המסלול, אם להוסיף, אם לשבת במסעדה, או רק לקחת טייק אווי , אם לסחוב על הגב גם פק"ל קפה, או להסתפק במי שתייה וקצת פירות, הכל פתוח :)) והכי חשוב, שמרו על עצמכם - ימים חמים מאוד, שתו הרבה מים ושמרו על הטבע, על הנקיון, על בעלי החיים והצמחיה. וכמובן גלו סובלנות אחד לשני, גם לאלו שפגשתם במקרה במהלך הטיול...




 

המסלול המרכזי - בריכות נחל בצת.

עריכה ועדכון אוגוסט 2020 : כדאי לדעת שכנראה בחודשי הקיץ, מפסיקים להזרים מים בצינורות אל הנחל. קחו בחשבון שייתכן ולא יהיו כמעט מים בחודשי הקיץ, ממש תלוי ברשויות ובהחלטה שלהן. תוכלו לבדוק מול רשות הטבע והגנים או לקחת בחשבון שיהיו מעט מים, או בכלל לא. ****

עשיתי כבר בעבר מספר לא מבוטל של פעמים, את המסלול המלא של נחל שרך-בצת, אולם הפעם, בתנאי החום הכבד של יולי-אוגוסט, החלטנו לטייל רק בנחל בצת, להנות מהבריכות ומהנופים וגם, אין צורך בהקפצת רכבים, כך שעצם העובדה שהגענו עם רכב אחד, לא הפריעה בכלל. כותבים בוייז : קיבוץ אילון. יש שילוט לתחילת המסלול, חנייה גדולה ומסודרת, לידה קיוסק נחל בצת ( לא תמיד פתוח, אבל השילוט קיים, אז תדעו שאתם במקום הנכון). ליד נמצא מפעל דגים והוא מוביל לשער ממנו נכנסים למסלול הטיול. יורדים בדרך סלולה ונוחה ( השערים נעולים אז אין אפשרות להיכנס עם רכב) , סימון שבילים שחור ובסיום הירידה, במפגש עם הנחל ישנו שילוט מסודר לכיוון "עינות כרכרה" - סימון שבילים כחול. הירידה אינה ארוכה כ 15 דקות, בחזור בעלייה אולי מתאמצים קצת יותר...אבל סה"כ דרך נוחה, חשופה לשמש, אבל בנופים יפים ופתוחים של הגליל.


המסלול עצמו, עובר בין בריכות מים ומפל, פריחה משגעת של הרדופים וצלפים ( בעונה הזו - יולי) , פרפרים למכביר, דו חיים במים ( קרפדות\ צפרדעים \ דגיגונים), חלק מהרעיון של הזרמת מים מלאכותית לנחל, הינה כדי לשמור על אוכלוסיית בעלי החיים והצמחיה. אנחנו הפעם עברנו בין שלושת הבריכות הראשונות, הטובה ביותר היתה השנייה עם מפל נפלא, מים נעימים ועמוקים, שערות שולמית ושלווה מיוחדת. כדאי לציין, שטיילנו באמצע שבוע, כך שהיינו לבד במסלול ( בהמשך הגיעה עוד משפחה אחת וזהו), זה לכשעצמו, מעצים מאוד את הנאת הטיול. בהמשך הבריכות נראו מעופשות יותר ולא ראויות לרחצה, אז וויתרנו.




 

אופציה למסלול ארוך יותר : אומנם הפעם לא עשינו זאת, אבל ישנה כמובן אפשרות לטייל את כל מסלול נחל שרך- בצת. מחניון שרך עד קיבוץ אילון סה"כ כ 5 ק"מ. נדרשת הקפצת רכבים לנקודת הסיום, יש לקחת בחשבון שנחל שרך יבש. מסלול שאני מאוד אוהבת, אבל בעונות פחות חמות.

חורבת דנעילה - ( מסלול טיול קצר היוצא מחניון נחל שרך), בעקבות חפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום, הסתבר שחוברת דנעילה היתה ככל הנראה חווה חקלאית ועסקה בגידול זיתים והפקת שמן זית.

מערת שרך – נכון להיום הכניסה למערה אסורה בגלל הקורונה. בכלל, כמו שתמיד אומרת וכותבת, קחו בחשבון שייתכנו שינויים בעקבות הקורונה , מזג אוויר, מצב בטחוני ועוד. לימי שגרה: מסלול ההליכה הוא כ 200 מטר בתוך המערה. המסלול משולט בפנים ומותר להיעזר ( חובה !) רק בפנסים , אסור להדליק נרות בשום אופן. המערה סגורה בחודשי החורף, בכדי לשמור על אוכלוסיית העטלפים שבמקום. תוכלו לראות במערה נטיפים וזוהי חוויה מיוחדת וקצת הרפתקנית, כמובן לא לסובלים מקלסטרופוביה – ישנו גם קטע שצריך לזחול במערה. שימו לב.




 

אתר ראש הנקרה


אחד האתרים המיוחדים בגליל המערבי. מקום שחובה לבקר בו, נכון הכניסה היא בתשלום, אבל זוהי חוויה מיוחדת במינה וחייבים לראות בשביל להבין. נכון להיום, האתר פתוח מלבד המיצג האורקולי שעדיין סגור ( מגבלות הקורונה והתו הסגול).

ניתן לעלות ולרדת ברכבל, לסייר עצמאית בנקרות ( ביננו, זוהי החוויה המלהיבה ביותר בעיניי) וגם לשלב טיול ברכב חשמלי או אופניים ב"טיילת החוף" . האתר עצמו פעיל גם בשבת, שימו לב לשעות הפתיחה והסגירה. יש לעטות מסיכות ולהפקיד על הנחיות משרד הבריאות.

אטרקציה מיוחדת לחודשי הקיץ ( יולי ואוגוסט) : סיורי עששיות לאחר רדת החשיכה.

הסיור כולל ירידה ברכבל המואר וסיור עששיות מודרך בנקרות. משך הפעילות כשעה ורבע ותאריכים יפורסמו בקרוב באתר של ראש הנקרה. עלות למבוגר – 54 ₪, עלות לילד ( 3-18) 38 ₪. חייבים להירשם מראש באתר ולקבל הנחיות מדויקות לגבי הסיור, ציוד, זמני הגעה וכיוצא בזה.

ישנה במקום גם מסעדה, ניתן לשלב ארוחה עסקית יחד עם רכישת כרטיס הכניסה. שימו לב שישנן מספר אופציות וסוגים שונים של כרטיסים.

לצורך הזמנת כרטיסים והרשמה ובירור כל הפרטים:

לא רחוק מאתר ראש הנקרה, נמצאת אטרקציה שווה במיוחד - טרק ים אכזיב.

סירות טורנדו שוות במיוחד, חוויה משפחתית מאתגרת ורטובה. השייט לוקח כחצי שעה, עובר ב"אי האהבה", ליד ראש הנקרה, פעמים רבות ניתן לראות ספינות חייל הים השומרות על הגבול, אקשן לכל המשפחה.






 

גן לאומי חוף אכזיב - רשות הטבע והגנים. כולל חניון לילה.


אולי אחד מהגנים הלאומיים המבוקשים ביותר בקיץ. חשוב לדעת שהאתר שייך לרשות הטבע והגנים ועל כן יש להירשם מראש באתר הרשות. למי שיש מועדון "מטמון" נכנס בחינם, אחרים בתשלום.

בגן הלאומי ניתן למצוא לגונות מרשימות ובריכות ים ( שזה מעולה גם לילדים), ישנן בריכות מים רדודים ומים עמוקים יותר. כמובן חוף ים מוסדר לרחצה, אזורי קמפינג ואזורי פיקניק. תביאו רשת צל או סככה, כסאות או שמיכה ואתם מסודרים לכמה שעות טובות. בקיצור, לכל מי שמחפש שלווה, בריזה ים, נופים משגעים ואחלה מקום לצילומים, סעו לאכזיב ואפשר גם להיכנס לאחד מהחופים שאינם בתשלום, למרות שהגן הלאומי באמת מסודר ומיוחד. יש גם אופציה ללינת שטח, כמובן גם בהזמנה מראש ( הרבה זמן מראש).



 

פארק אדמית השייך לקק"ל – מצפורים ומערת קשת – נגישות גם לעגלות נכים ועגלות ילדים.


הגעה לפארק אדמית של קק"ל, חנייה נוחה ומסודרת . מכאן ניתן ללכת בשביל מסודר ומונגש מסומן בצבע ירוק , פחות או יותר כ 10-15 דקות לכל כיוון. ( כחצי ק"מ לכל כיוון). מתאים גם כנקודת עצירה קצרה, אפשר גם להגיע לקראת שקיעה, נופים משגעים.

מייד בתחילת השביל המונגש, ישנו מצפור על שם אלדד רגב ואודי גולדוואסר שנחטפו ביולי 2006 בידי ארגון הטרור חיזבאללה, בתקרית נהרגו עוד 3 לוחמי צה"ל והיא שבעצם היוותה את הטריגר לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. בהמשך השביל, מגיעים למצפור טופז ( לזכרה של טופז אבן חן קליין) שנספתה באסון השריפה הגדולה בכרמל בדצמבר 2010.

ומשם נגיע למערת הקשת – אחד המקומות המרשימים בעיניי, תהום גדולה ומעליה קשת אבן שנותרה מקריסת תקרת המערה. שימו לב והיו זהירים ליד המערה, השגיחו על ילדים קטנים. הנוף משגע, זה הזמן לצלם ולהצטלם. לאתגריים בינכם, יש אפשרות לסנפלינג למערה מול חברות מיוחדות שמארגנות את זה.


 

המלצות נוספות


במידה ותרצו, "תוכנית טיול - תיק טיול" לגליל המערבי , מוכנה ומסודרת ומותאמת למגוון קהלים לפחות ל 4-5 ימי טיול, אתם מוזמנים לרכוש את התוכנית ב"חנות" שלי באתר. יש שפע המלצות לעוד מסלולי טיול, אטרקציות ופעילויות למשפחות עם ילדים, תצפיות ואתרי מורשת, מסעדות ובתי קפה מיוחדים, טיפים של מקומיים ומקומות לינה.

לשאלות , פנו אליי בפרטי בשמחה.


מקומות לינה מלון ניה בשבי ציון NEA

מלון האפנדי בעכו אכסניית אנ"א בעכו רשת מלונות מטיילים בגשר הזיו, אילון ונוספים


 

3 בתי קפה מומלצים וגלידה אחת מעולה


מיקה כשטעם וריח נפגשים קיבוץ אילון


אחד הדברים שמשמחים אותי הוא לפגוש אנשים טובים ויזמים מקומיים באמצע הדרך. לאחר סיום המסלול בנחל בצת, חזרנו לחנייה בקיבוץ אילון והחלטנו לחקור את הקולינריה המקומית. הגענו לבית קפה מיקה, שם פגשתי את מאור הבעלים ואשתו הקונדיטורית. מכיוון שאין כמו סיפורים מעניינים וקצת הסטוריה לשובב את הנפש, מאור לקח אותי לבית הקפה, אשר היה בעברו המאפייה הישנה של הקיבוץ והראה כיצד שימרו את תנור האפייה המקורי, בתוך קיר האבן. מאור המליץ לנו על מבחר בריוש פשוט מושלמים, אני לקחתי בריוש שקדים מושלם ולאלון הבאתי בריוש שוקולד עם אספרסו. על הדרך עם הסיפורים זכינו לטעום עוד כמה ממאפי הבית. מאור איש מקסים, נעים לשוחח איתו, הקפה מזמין ובעיקר יזם מקומי עם חזון והרבה אהבה למקצוע. תעצרו לבקר ותמסרו ד"ש.





תושה בייקרי ראש הנקרה


תקלידו בוייז: תושה בייקרי. בכניסה לקיבוץ ממשיכים ישר לכיכר עם מזרקה קטנה , עוברים את הכיכר ומעט אחריה פונים שמאלה לחניית עפר. בית הקפה נמצא ליד מקלט אבן בינות למדשאות הקיבוץ. מה להזמין ? וואו, הכל מאוד טעים ומיוחד, אנחנו לקחנו מיצי פירות סחוטים, צוננים ומושלמים. ועל יד, כריך, או מאפה סמבוסה ( שבעיניי היה להיט- תשאלו)...יש גם בבית הקפה, מבחר של ריבות, שמני זית, שוקולדים לאפייה ועוד מוצרים ( מעדנייה קטנה). מקפידים על מסיכות ויש מקום לישיבה במרפסת פתוחה.




 

קורון פטיסרי


המלצות רבות מכל עבר. לא הספקתי להגיע הפעם, אבל בטוחה שיהיה שווה. תגיעו רעבים, או תיקחו לכם סלסלת מאפים ותופינים להמשך היום. ותעדכנו איך היה.



 

בוזה - מרכז מבקרים בקיבוץ סאסא.


רבות נכתב על גלידה בוזה. כמובן שיש עוד הרבה גלידות שוות במדינתנו. מה מיוחד בבוזה ?


בוזה היא המילה גלידה בערבית והגלידה היא שיתוף פעולה בין יהודים לערבים. מיזם טעים ומיוחד של דו קיום, כאשר הסניף הראשון הוקם במרכז הכפר תרשיחא בגליל והיום, מעבר למספר סניפים ברחבי הארץ, ישנו מרכז מבקרים בקיבוץ סאסא בגליל . גלידה בוזה, כבר זכתה במספר פרסים על איכות הגלידה ועל עסק יהודי ערבי מצליח מטעם האו"ם. חשוב לדעת שישנה הקפדה על התו הסגול ועל כן, לפחות נכון לעכשיו ( אוגוסט) אין אפשרות לסיור מודרך וסדנאות במרכז מבקרים. שווה להגיע עבור הגלידה, אבל תבדקו לפני כן מה פעיל מבחינת הפעילויות במקום וכמובן להירשם מראש.



 

בהמשך יעלו פוסטים נוספים על הגליל המערבי הקסום, בינתיים שימו וייז ליעד הבא, קחו הרבה מים וקרם הגנה, מוראל גבוה וצאו לדרך. הגליל מחכה לכם.

שתהייה חופשה נעימה וקיץ סימפטי. שלכם, מירב.






3,238 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tropical Leaves
bottom of page