top of page

מסלול טבע מארץ האגדות, בגליל העליון

עודכן: 18 בנוב׳ 2020

טיול עם ילדים בשמורת הטבע הר מירון - נחל מורן , נחל נריה ועינות נריה




 

ספוילר לטיול :

יום שישי אחה"צ, אני מבינה שבשבת צפוי מזג אוויר נאה עד מעונן חלקית ( וזה אחרי הגשמים שירדו במהלך השבוע) וכך מתרקמת לה ההחלטה, על טיול שבת ואזור גיאוגרפי גליל עליון. מגבלות המתבגרים הן כאלו : אי אפשר לצאת מוקדם מידיי ( כי הולכים לישון מאוחר בשישי) וגם אי אפשר לחזור מאוחר מידיי, כי יש עוד הרבה סידורים של מוצאי שבת. זאת אומרת, שחוק ראשון ומרכזי אומר - נסיעה עד שעה וחצי לכיוון. אחרי הגשם , מחפשת מסלול עם אווירה, עם פריחת הסתיו, עם נופים שימלאו את הלב והנשמה באוויר ואנרגיות טובות, קוראת, בודקת , פותחת מפות והמסלול שנבחר הוא נחל מורן, עינות נריה ונחל נריה. תוכלו לקרוא עוד על טיולים לאחר הגשם הראשון, בכתבה שלי במאקו חופש MAKO וגם לקרוא על טיולי סתיו מומלצים נוספים בפוסט הקודם שלי.




 

כיצד מגיעים ? אופי ואורך המסלול.

המסלול נמצא בגליל העליון, בשמורת הטבע הר מירון ( לא להתבלבל עם שביל פסגה הר מירון שזה מסלול יפה בפני עצמו, שעשיתי הרבה מאוד פעמים, אבל לא במסלול הזה עסקינן ) . ישנן שתי אפשרויות לנקודת התחלה: הראשונה - למסלול המעגלי שמתחיל בנחל מורן - יש לשים בוייז "בית ספר שדה הר מירון" , לא תמיד יש מספיק מקומות חנייה, שימו לב והחנו רכבכם בזהירות, כך גם ההליכה על הכביש. תצעדו בזהירות. במקום יש שילוט ירוק מסודר של נחל מורן. במידה ותרצו לעשות את המסלול המעגלי, יוצאים מנחל מורן ומסיימים בנחל נריה, סך כל המסלול כ 4 שעות הליכה ( כמובן תלוי במספר ההפסקות וצילומי הכרכומים והסתווניות שתחליטו לעשות), אבל בחישוב ממוצע של כל המטיילים שפגשנו, זה הזמן המשוער. במקרה זה, מתחילים את המסלול בנחל מורן, סימון שבילים ירוק וממשיכים בנחל נריה בסימון שבילים אדום שיוביל אתכם לחורבת חממה. אפשר כמובן להפך, להתחיל בנחל נריה סימון אדום ולסיים בנחל מורן סימון ירוק. תוכלו גם לקצר את המסלול, ללכת עד עינות נריה ולחזור באותה דרך. ( רק מסלול ירוק). השנייה- אם חשקה נפשכם להתחיל את המסלול מנחל נריה ( ופגשנו הרבה מטיילים שאכן התחילו ממנו וסיימו בנחל מורן), שימו בוייז : חורבת חממה. כך שההליכה תהייה מנחל נריה, נחל מורן, עינות נריה ויציאה בבית ספר שדה הר מירון. אפשר לצעוד ברגל לתחילת המסלול בחורבת חממה, שזה כ 450 מטר - ממש בקטנה.



מפה מאתר israelhiking

 

מה להביא ?


אם נסעתם כמונו לטייל לאחר הגשם, קחו בחשבון שיש בוץ במסלול. מומלץ להביא נעלי הליכה טובות, אבל לא את אלו הלבנות שקניתם לאירועים, פחות מתאים הפעם. ממליצה להביא גם בגדים להחלפה, בעיקר לילדים קטנים, שיחליטו שזה זמן טוב לחקור את הפרחים והחיות בטבע, תוך כדי זחילה על האדמה , או ריצה במסלול לחיפוש סימון השבילים הירוק. מפת הטיול - תוכלו להביא מפת סימון שבילים, או מפה דיגיטלית בנייד, או עמוד ענן, או כל דרך שנראית לכם מתאימה, ממליצה תמיד שתהיה לכם דרך להתמצא בשטח, כך תוכלו להחליט אם להמשיך או לחזור חזרה, או לתת טיפים למטיילים שבדרך. מגדיר פרחים | ציפורים - מבחינתי זה ציוד חובה, אבל מה שמתאים לכם כמובן. אין כמו לחקור פרפר, פרח, או חרק,תוך כדי עבודה משותפת של חיפוש יחד במגדיר וכאשר הילדים היו קטנים יותר, גם הייתי נותנת לכל אחד מגדיר אחר, מה שנקרא "האצלת סמכויות".... פק"ל קפה - חובה, לא !? טוב לא חובה, אבל ממש כדאי. כמה כייף לעצור באמצע המסלול, להכין תה צמחים עם תמרים ועוגיות, לקלף קלמנטינות ולהרגיש על אמת שהסתיו כבר כאן והחורף ממש בדרך.

מים לשתייה - קחו בחשבון שהמסלול המעגלי לוקח כ 4 שעות, מסלול הלוך חזור לוקח כשעתיים וחצי ( תלוי עד לאן הגעתם), חשוב להביא תרמילי גב עם מספיק מי שתייה, גם אם אנחנו לא בשיא הקיץ, עדיין חשוב מאוד. היערכות קורונה - בימים אלו המסעדות סגורות, חלקן לגמרי וחלקן פתוחות ל TAKE AWAY , קרי, קשה יותר למצוא מקומות לאכול צהריים או ארוחה טובה בסיום המסלול. עכשיו תלוי באיזה הרכב אתם, עם המתבגרים שלי זו הייתה קצת בעיה ועל כן ממליצה, בעיקר בתקופה הזו, להביא מצרכים לפיקניק, או ממש ארוחה שתחכה לכם ברכב בצידנית.




 

מסלול מהאגדות כבר אמרתי - בואו תצטרפו אליי :


אנחנו התחלנו את המסלול בבית ספר שדה הר מירון, בחניית כורכר. סמוך לתחילתו של מסלול נחל מורן, ישנה חורשה עם שולחנות לפיקניק ויש גם עוד הרבה אופציות באזור לפיקניק וארוחה קלה שהבאתם עמכם. צועדים במסלול הירוק, אנחנו ועוד כמה פרות חביבות ומדושנות עונג ( בחיי שיודעות מה טוב, הקורונה לא בדיוק מעסיקה אותן כרגע), מטיילים בינות לעצים בתחושה של יער קסום. והנה, פתאום צצות מן האדמה הסתווניות הסגלגלות ( סתוונית בכירה ליתר הדיוק) ובהמשך, גם כרכום נאה לבן, עם כתם צהוב במרכז ( נראה כמו חלמון ביצה בתוך כתר לבן). גם הסתוונית וגם הכרכום, הינם פרחים עדינים ומיוחדים, אנא לכו בזהירות בכדי לא לדרוך עליהם - אנחנו הקפנו באבנים או במקלות, את הפרחים שהיו סמוכים לשביל, בכדי להגן עליהם. עדינים ומלכותיים, מלאי גאווה, כל אחד זה עוד פרץ של התרגשות. כי ככה אני יודעת שאכן הסתיו הגיע והטבע ממשיך בשלו ואם זה ככה, אז יהיה בסדר. לאורך המסלול, אפשר לראות סלעים מכוסי טחב ירוק, שניתן לחשוב שעוד רגע יקפוץ גמד מאחורי הסלע, עלי שלכת פזורים על האדמה, קיסוסית עם פירות אדומים מבהיקים מהגשם ועננים באקסטרים. זה הזמן לערוך התנסות מהסדנה שעברתי על צילום בנייד, של נתלי תמיר הנפלאה. תוך כדי הליכה בנחל מורן ( על שום שיחי המורן הפורחים לאורכו), מתגלים הנופים המרשימים של הגליל, שמורת הטבע הר מירון, זו הסיבה, אולי, למספר העצירות הרב שעשינו לאורך המסלול. המלצת המערכת ( אני..) היא להרים את הראש, לעצור, לנשום ואז להמשיך הלאה. משהו במסלול הזה, במזג האוויר, באווירה המיוחדת, גרם לכך שכולם עברו אחד ליד השני, ברכו בברכת בוקר טוב ושלום, אנחנו הצענו תה צמחים ומישהו אחר הציע לצלם אותנו. קורונה לא קורונה, הייתה אווירה של משפחתיות כזו, של אנשים שרוצים לדבר קצת, להתיידד, להנות מהיום הזה. אומנם, הפעם לא הגענו למסלול המעגלי המלא , אלא רק חלקים ממנו, אבל נחל נריה עצמו גם יפהפה ורצוי לעשות את כל המסלול, אם מתאפשר לכם. בכל מקרה, ראיינתי את העוברים והשבים בשביל לשמוע עוד חוות דעת וכולם לא הפסיקו לחייך, מי יודע אולי באמת מפזרים שם אבקת קסמים כלשהי !?




 

איפה אוכלים עם הילדים ?


כבר סיכמנו, בימי קורונה כאשר מסעדות סגורות אולי עדיף להביא אוכל מהבית ולעשות פיקניק.

אם המסעדות פתוחות, ישנן הרבה יותר אפשרויות, הנה כמה המלצות:


 

מקומות לינה מומלצים :


 

עוד קצת אטרקציות ומסלולים - במידה והגעתם ליותר מיום אחד : לבדוק מה פתוח ומגבלות קורונה והתו הסגול.




2,543 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tropical Leaves
bottom of page